Wednesday, May 30, 2007

رواية تماثيل الملح فى مكتبة ديوان


الآن روايتى
تــــمــاثــيــل الـــمـلـح
فى مكتبة ديـــــــوان فى الزمالك
الذين نشروا مع المجلس الأعلى للثقافة
يعرفون تمامًا ماذا يعنى وجود كتابه فى أى مكتبة
لأنه يعرف تمامًا
أن كتابه ليس معروضًا فى أى مكان
باستثناء منفذ بيع المجلس
وهو منفذ يــــغــــلــــق أبوابه أمام الجمهور
من العاشرة صباحًا وحتى السابعة مساء
وأجازة الجمعة والسبت
شكرًا لهند واصف التى تحمست للكتاب
وشكرًا لعم / بـــهـاء طـــاهـــر
الذى عرفها بالرواية
التى تخرج الآن للجمهور
بعد أسر عام وثلاثة أشهر

23 comments:

shaimaa said...

مبرووووووووووووووووك يا كيمووو

مفيش اخبار عن روايه او مجموعه قصصيه جديده بقي

mohamed kamal hassan said...

شيماء
الله يبارك فيكى
ربنا يخليكى
وبالنسبة للجديد
قريب هتنزل الطبعة الثانية من تماثيل الملح
وفى شهر سبتمبر الجاى إن شاء الله
هتنزل مجموعتى القصصية
ادعيلى

lolita said...

مبروك يا كيمو
عقبال مليون كتاب

mohamed kamal hassan said...

الله يبارك فيكى
وعقبال كتابك الصحفى
(:

z last muse said...

ايام باك يا ولاد
مبروك يا معلم فى انتظار الجاى

الديليكون said...

الف مبروك يا باشا الرواية تستاهل حقًا والحمد لله إنها خرجت من الأسر بسلامن وعقبال الباقي يا ريس

محمد

احدهم said...

مبروك


ولونك اهلاوى

mohamed kamal hassan said...

z last muse
الله يبارك فيك يا ريس
واللى جاى يعجبك ان شاء الله

الديليكون
الله يبارك فيك يا أبو حميد
وعقبال باقى المأسورين

أحدهم
الله يبارك فيك
والأهلى فوق الجميع
سعيد بمرورك

إبـراهيم ... معـايــا said...

مبروووك يا محمد باشا ، طبعًا لمكتبة ديوان أن تفخـر بوجود روايتـك فيها ، حتى لو بـ 5 جنيه ، لأنها تستحق ،،،، و أكــثـــر


تحيااااااتي يا باشا ، وفي انتظـار رواياتـك القادمـة كلـهـا

سهــى زكــى said...

مبروك يا محمد يا كمال يا حسن الف الف الف مليون وستماية مبروك ومن المهم جدا ان الرواية تاخد حقها فى النشر والتوزيع لانها تستحق انك تقعد عليها شوية ، وبعدين بقى انا عارفه انك محضر صاروخ ها يدمر الدنيا وربنا يستر ويجعله عامر

mohamed kamal hassan said...

إبراهيم باشا
الله يبارك فيك يا باشا
لس مش عارف ليه شامم ريحة الغدر
ف حكاية بـ 5 جنيه دى
):
سعيد بمرورك


سهى زكى
الله يبارك فيكى
ويارب يا مامة أشقى نونو ف الدنيا
اللى جاى يعجبك

إسكندريلا said...

الحفل الجاى لاسكندريلاّ يوم 11/6/2007 بالجامعة الأمريكية فى انتظار تفاصيل أكثر


بعدها اسكندريلاّ هتكون موجودة يوم الجمعة 29 يونيو على مسرح الجنينة من9-10 مساء


المكان: حديقة الأزهر طريق صلاح سالم الدراسة جميع العروض مجانية بخلاف تذكرة دخول الحديقة (5 جنيه) للمزيد من المعلومات www.mawred.org
الحفل التالى سيكون فى ساقية الصاوى 11/7/2007 ضمن مهرجان (أجازة بجد ) التى تقيمه جمعية تنمية بلا حدود أيضاً التحديث بالتفاصيل مستمر

متغيرة شوية said...

ازيك يا فندم

ألف مبروك ان الرواية خرجت تشم هوا ..لأ ومشأي هوا دههوا الزمالك كمان

عقبال ان شاء الله متسافر تزور الاقاليم ومافظات الجمهورية

معلش يا محمد الامتحانات بتخلي الواحد يهيس زي ما حضرتك عارف

حقيقي الرواية جامدة جدا ..
صحيح قبل ما اموت نفسي اشوف المجموعةكمان..اوكي؟

mohamed kamal hassan said...

اسكندريلا
يارب أقدر آجى
نفسى أشوفكم أوى
رغم إنى مابحبش أشوف الجامعة الأمريكية

سلمى هانم صلاح
إزييييك إنتى يا فندم
الله يبارك فيكى
وعقبال كتابك
اللى ان شاء الله هايبقى تحفة
وان شاء الله تشوفى المجموعة قبل ما تموتى
انا برضه يخلصنى انك تموتى ونفسك ف مجموعة
ياريت تزورينا كتير
(:

vetrinary said...

مبرووك يا ابو كمال
بس هى بكام

mohamed kamal hassan said...

vetrinary
الله يبارك فيك يا دكتور
والرواية بخمسة جنيه

fawest said...

الف مبروووووك
وعبال كل مكتبات مصر-على الاقل-تتشرف باعمالك

mohamed kamal hassan said...

fawest

الله يبارك فيك

سعيد بهذا المرور

بس ياريت ما تنفخش أوى

لأحسن أصدق
(:

فريدة... said...

مبروك متأخرة كثير

وحقيييييييقي الله على البوست الى بعدة يا فنان

محمد زوام أحمد said...
This comment has been removed by the author.
محمد زوام أحمد said...
This comment has been removed by the author.
محمد زوام أحمد said...
This comment has been removed by the author.
محمد زوام أحمد said...

هو في ايه يا أبو كمال واية الل انت عامله فى نفسك دة 26 سنة مين وقناة ثالثة وثانية ومسلسل ميزو وعلى فكرة اسمة ميزو مش ميذو امال اللى شاف اول فيلم في السينماالنداهه وبعدة من يطفئ النار لخالد الذكر وليد توفيق بتاع على كوبرى 6 اكتوبر انا شوفت غزال متحير يروح ينتحراللى ركب الترماى الاصفر أبو سنجة وشاف كازينو بديعة بميدان الاوبرا واللى بعد كدة اصبح مسرح ستوديو 80 لمحمد صبحى وشاف جنينة الازبكية فى مجدها وكان فيها كازينو هافانا الملئ بالمزز وكازينو ميرامار بتاع الحبيبة وشاف كل شوارع مصر اتجاهين وركب التروللى أبو سنجةووقف فى اشارة الاسعاف 90 دقيقة لغاية ما فتحت وشاف الرئيس قبل ما يصبغ ويركب طقم أسنان طبعاً مش طقم صينى يعمل اية اللى دخل السينما ب75 قرش ودخل طحن عند التابعى وجبة سوبر ب55 قرش يعمل اية يا كمال يا كمال تعالوا تعالواللا للا لو... يروح يشرب بوظة فى درب المهابيل وتقوللى شعرك ابيض امال اللى شنبة ابيض يعمل اية انا عندى واحد صاحبى معاة 4 عيال ومنهم واحد على وش جواز طبعا مش مصدق دة حتى امى كل يوم تقوللى اتجوز علشان تحل عنى بكتبك ومجلاتك اللى مالى بيهم الشقة انا مش عارف أمى متضايقة من كتبى لية مش أحسن ما كنت أربي لها قطط واخيراً تعرف سجاير اسمها بوستون درج ونفرتيتى وفلوريدا وفيلم مرسى فوق ومرسى تحت ودماء على الثوب الوردى وسجاير سيناء اللى رجعت ناقصة لينا وشوفت الرغيف ابو تعريفة وكلت 4 سندوتشات من أخر ساعة ببريزة وشربت سينالكو ب3 صاغ شربت اسباتس اللى هى هى الدبانة ب25 مليم يعنى بلغة اهل الكهف خمسة اعريفة.. تبقى مش من مستوايا

واحد بيحبك موت اسمة

محمد زوام احمد


عرفتنى ولا اقول كمان

7:52 AM